söndag 18 januari 2009

Söndagstips!

Tänkte tipsa om ett objektiv som bör finnas i allas kameraväskor.

Nikon AF 50/1,8D

För runt tusenlappen så får man ett objektiv som:

1. Är knivskarpt. Mitt 18,000 kronors 70-200 2.8 är inte ens det lika skarpt.
2. Perfekt för tillfällen där det är dåligt med ljus och man inte vill bumpa upp ISO'n mer än nödvändigt.
3. Väldigt bra kontrast, fungerar utmärkt som porträtt,närbilds, normalobjektiv.
4. Snabb fokus! Den har ingen inbyggd fokusmotor så den använder sig av kamerans, så se till att er kamera är utrustad med en fokusmotor. Nikon D40 har t.ex inte en sådan.
5. Kompakt, så litet att det knappt tar nån plats alls.



Jag tänker inte gå in på djupet och slänga upp massa bilder på hur bra det faktiskt är, däremot så slänger jag iaf upp en gammal bild som togs med det ovan nämnda objektivet och min gamla trotjänare Nikon D50.



Sharp enough for ya?


Ber om ursäkt till alla Canon användare där ute, självklart så har Canon en motsvarande glugg. Dock vet jag inte hur denna presterar men jag kan tänka mig att den är precis lika bra och ett måste för alla Canon users också ;-)


2 kommentarer:

  1. E bara du som e så cp o har så mkt pengar t sån skit :P fokuset är bra på bilden..väldigt skarp vafan ja kan urskija varje strå ;) då äre fan bra :P

    SvaraRadera
  2. funka det till min kamera? ;D

    SvaraRadera