måndag 12 januari 2009

V-tec just kicked in, ja!

Jag har fått frågan några gånger om vilket minneskort jag använder till min utrustning, och tänkte jag kunde tipsa om det här då!


För att kunna få ut det där lilla extra ur kameran, när man snabbt vill bläddra genom bilder eller kanske ta många bilder i följd utan att det blir för segt så rekommenderar jag SanDisk Extreme IV.
Med en läs och skrivhastighet på 40 MB/s behöver man sällan oroa sig över att kameran slutar ta bilder i en snabb serietagning. Visst, kör man som jag 14bitars raw i 9 bilder per sekund så blir det lite segare på slutet men det går inte att jämföra med vanliga "standard" CF-kort. Men då snackar vi också om 12-15mb stora filer som ska skrivas till kortet, väldigt fort. Och även där gör SanDisk Extreme IV ett fantastiskt arbete.



Prisskillnaden är ju dock ganska stor, ett vanligt CompactFlash kort på 8gb ligger på runt 100-300kr beroende på tillverkare och hastighet. Medan ett SanDisk Extreme IV går på runt tusenlappen. Men är priset inget större bekymmer och man vill kunna bläddra, ta och överföra bilder snabbt så är det ett kort man inte kommer bli besviken på!


Som komplement till detta kortet har SanDisk även en minneskortsläsare som är utan tvekan är den bästa jag testat. Glöm alla "
CERTIFIED HI-SPEED USB 2.0 MULTICARDREADER 100 IN 1 OH MY GOD" kortläsare för de är bara ren BS. Vill man ha över bilderna fort på datorn så är det FireWire som gäller. Med egen erfarenhet av att ha gått till affärer och frågat "Hej, jag behöver en snabb minneskortsläsare, gärna USB, har hört att det är bra!" och kommit hem med en på tok för hypad läsare med alla coola slogans på "uber fast" "Certified hi-speed" "USB 2.0 super speed" ja, you name it. För att bara bli besviken när man ska överföra 150 bilder på 2gigabyte i 2-3 MB/s... Det tar ett tag.


Efter att ha kollat runt lite snabbt på nätet och fann SanDisk Extreme FireWire Cardreader med även den en läs o skrivhastighet på 40 MB/s så kan jag säga, im never going back to USB.

2gb går på några sekunder!

Kolla prisjakt.nu för att hitta billigast pris på denna, Siba säljer dom för 399kr styck, vilket i dagsläget är mycket billigare än konkurrenterna.

You'll thank me later ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar