fredag 6 februari 2009

Studiofoto

Ja, det var precis det kursen handlade om!

Fick lära mig en del om hur man enkelt belyser porträtt i studiomiljö. Det var inte så mycket om hur man placerar blixtar som jag inte redan visste, dock var det väldigt lärorikt att få testa på hur en ljusmätare fungerar, visst man kan fotografera utan en sådan men vilken tid man sparar om man har en!

Det blev inte så många kort då vi hade ont om tid men jag fick testa på under första delen sen var det andras tur och då fick man agera som assistent och hålla reflektorer, mäta ljus och annat kul ;-)

Laddar upp 2 bilder iaf som jag fick ta. Första är med väldigt enkelt ljus. En blixt med paraply monterat till höger, samt en reflektor till vänster om modellen för att lysa upp vänstra delen av ansiktet lite mer för att förhindra för hög kontrast.




Andra bilden här var ganska enkel den också, en stor softbox direkt framför modellen och jag placerad framför blixten. Tittar man noga så ser man min skugga i ögonen :-) Detta sättet tyckte jag var mest spännande, otroligt fint och mjukt ljus att arbeta med!


Efter det testade vi på hur man starkt lyser upp bakgrunden på bästa sätt och lite annat, synd att man inte fick bilder på det också. Men nu vet jag hur det går till så det är väl bara att införskaffa ett bra studiokit och börja plåta ;-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar